[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( 11-1398 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 606-616 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی برنامه فرزند پروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص و برنامه فرزند پروری مثبت بر استرس فرزند پروری مادران
منصوره مقتدایی ، سالار فرامرزی ، احمد عابدی ، امیر قمرانی
دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده:   (133 مشاهده)

زمینه و هدف: اختلال یادگیری خاص تأثیرات مختلفی ازجمله استرس فرزند پروری را در والدین به دنبال دارد. پژوهش حاضر با هدف بررسی و مقایسه اثربخشی برنامه فرزند پروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص و برنامه فرزند پروری مثبت بر استرس فرزند پروری مادران انجام گرفت.

مواد و روش‌ها: این پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه گواه بود. نمونه پژوهش شامل ۴۵ مادر دارای فرزند مبتلا به اختلال یادگیری خاص بود که به روش در دسترس انتخاب و به‌تصادف در دو گروه آزمایش و یک گروه گواه تقسیم شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه استرس فرزند پروری بود. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از روش تحلیل کوواریانس چند متغیره و نرم‌افزار SPSS نسخه ۲۳ تحلیل شدند.

یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که هر دو مداخله تأثیر معنی‌داری بر استرس فرزند پروری والدین داشته است. نتایج آزمون تعقیبی نشان داد بین دو مداخله فرزند پروری تجارب زیسته و فرزند پروری مثبت در متغیر استرس فرزند پروری در قلمرو کودک تفاوت معنی‌داری وجود دارد، اما این تفاوت معنی‌دار در متغیر استرس فرزند پروری در قلمرو والدین وجود نداشته است.

نتیجه‌گیری: برنامه فرزند پروری مبتنی بر تجارب زیسته می‌تواند به‌عنوان برنامه‌ای مؤثر جهت کاهش استرس فرزند پروری مادران مورد استفاده قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: اختلال یادگیری خاص، فرزند پروری، تجارب زیسته.
متن کامل [PDF 938 kb]   (19 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۹/۱/۲۸ | پذیرش: ۱۳۹۹/۱/۲۸ | انتشار: ۱۳۹۹/۱/۲۸
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Moghtadaie M, Faramarzi S, Abedi A, Ghamarani A. Comparing the Effectiveness of Parenting Program Based on the Lived Experiences of Mothers of Children with Specific Learning Disorder and Positive Parenting Program on Mothers’ Parenting Stress. RBS. 2020; 17 (4) :606-616
URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-709-fa.html

مقتدایی منصوره، فرامرزی سالار، عابدی احمد، قمرانی امیر. مقایسه اثربخشی برنامه فرزند پروری مبتنی بر تجارب زیسته مادران دارای فرزند با اختلال یادگیری خاص و برنامه فرزند پروری مثبت بر استرس فرزند پروری مادران. تحقیقات علوم رفتاری. 1398; 17 (4) :606-616

URL: http://rbs.mui.ac.ir/article-1-709-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( 11-1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله تحقیقات علوم رفتاری Journal of Research in Behavioural Sciences
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 34 queries by YEKTAWEB 4111